perjantai 11. heinäkuuta 2014

Maru Koala & Animal Park + Phillip Island Penguin Parade

Helt underbar dag idag! Solen sken, det va varmt, jag fick paija en koala å se pyttesmå pingviner på nära håll! Ja helt otrolig dag full med natur och wildlife :) 

Jag, Nadine och min kusin Matti tog bilen mot Phillip Island idag, ca 90min från Melbourne. Först stannade vi i Maru Koala & Animal Park. Dom hade nestan alla djuren fria i stora hagar. Fick mata åsnor och ponnyn, koalan, kengurun och wallabyn :) Jag va helt i extas när jag fick paija koalan och kengurun!! Så juvligt, bästa utflykten hittills. Såg också mitt favorit djur, wombat, på nära håll. Wombaten sov för dom e nattdjur men ja fick en fin bild ändå. 

Donkey boy!

I love wombats <3 
Ja börja faktist och skratta högt där när ja chilla med Diesel, koalan, för det kändes bara så overkligt! Här e jag och paijar en koala!! vafaan!? Helt konstigt men underbart :)

Koalan Diesel

Kusinerna poserar. En emu skymtar i bakgrunden!

Ponny! hjälper mot hemlängtan till stallet :)
 Kenguruna var snålisar! Dom sku ha tömt min burk omedelbart om jag sku ha låtit dom göra så ;) Stora hanor och små honor, man ser bra skillnad på könen. Hanen här under var säkert längre än jag! Några av honorna hade nyligen fått babysar <3 Dom skutta runt omkring glatt och få ibland tillbaks ti mammas påse å tuti :) Fick paija en kengu och den baby!!!

Fick mata kengurun! Stora grabben här åt nestan hela asken med mat.

Hon har en liten baby-kengu i sin påse!!!

Kengurun ligger och njuter i solen.
Rangersina, alltså djurskötarna, hade en kort presentation om några djur, dom presentera bl.a. en wallaby baby, en orm (uj), en blond pungråtta och koalan Diesel :) Jag fick gå ner å paija blondie söt e hon!

Blondie pungråttan (Possum)
 Vi åt lunch vid Maru och spelade också en runda mini golf. Ja dom flesta vet ju att ja suger hårt på mini golf... förlora me nå 30 poäng mot Nadine och Matti. What a shame. Men de va en riktigt rolig pirate inspirerad bana!

Mini golf runda, jag förlora hårt mot Nadine och Matti...

Golf mästaren Matti :D

Minigolf selfieeee med Nadine !!
 Efter djurparken fortsatte vi vägen till Phillip Island. Där stannade vi i choklad fabriken och smakade på lokal choco, jätte mumsigt men dyrt så köpte inget därifrån (15e chokoplatta... maybe not!). Vi for också ner till stranden en sväng och jag fota så mycke ja hann! Jätte vackert nere vid havet, nästan som hemma :D

Alla tre på Phillip Island

Scenic Phillip Island <3
Främsta orsaken för att åka ner till Phillip Island är deras penguine parade. Phillip Island har världens största little penguin koloni med 32 000 pingviner! Alla pingvinerna är inte på ön samtidigt, de gör långa fisketurer och kommer hem och vilar emellanåt. På penguine parade ser man pinvinerna i sin naturliga omgivning. Det var en magisk syn, pingvinerna simmar upp bland vågorna och trippar upp längs stranden till sina hem bon. Längs med deras bon löper en boardwalk så man kommer riktigt nära små pingvinerna, dom var så söta! Det är strikt förbjudet att fota eftersom pingvinerna kan bli rädda för blixten eller ljudet. Man måste också hållas tyst och lugn för att inte skrämma små fåglarna. Denna bild är lånad från en nätsida.

Källa

PUSS nandu





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti